LinkedInYouTubeTwitter

1504 Grote stappen op huisvestings- en energiegebied

Op woensdag 15 april 2015 zijn we te gast bij Wichert Eikelenboom van Voila in Leusden. We willen grote stappen maken op het gebied van duurzaamheid en huisvesting en zijn bij elkaar om te kijken hoe we dat kunnen doen. We worden meteen door Ingrid aan het werk gezet. 

 

Robbert Jan Piet van Ronduit Onderwijs geeft vanuit verschillende rollen (wethouder, schoolbestuur) een bevlogen aftrap over zijn ervaring en inzichten rond het verduurzamen van scholen. Heel herkenbaar. Daarna leren we elkaar wat beter kennen aan de hand van onze visie op de toekomst van het onderwijs.

 

Te weinig aandacht voor spagaat

We zitten in een spagaat tussen de onderwijsdoelen en huisvestingsmiddelen. Het is schipperen tussen wat je wilt en hebt. Daarvoor worden ook wel concessies aan het onderwijs gedaan. De consequenties hiervan (minder leren, ziekteverzuim, enz.) zijn  meestal niet zichtbaar. In de exploitatie lijkt huisvesting een klein onderdeel maar bij elkaar gaat het om veel geld (bijvoorbeeld € 1,1 miljoen per jaar voor energie waarvan 60% is gedekt).  Er zijn scholen met 60 vestigingen waarvan er komende jaren 20 moeten sluiten. Ook dat grijpt in op het primaire proces. Het zou goed zijn als hier op bestuurlijk niveau meer aandacht voor zou zijn. Nu wordt er vaak te lang gewacht, waardoor het probleem alleen maar groter wordt.

 

Belangen, stappen en verantwoording

Het is voor scholen vooral van onderwijskundig en financieel belang om grotere stappen te zetten rond duurzaamheid en energiebesparing. Inhoudelijk biedt de Trais Energetica een handvat, maar het gaat ook over eco, ego’s en euro’s.

 

Tijdens de tweede helft van de bijeenkomst vertellen we aan elkaar wat we nu al doen en halen ook de context en belangen er steeds weer bij.  Om vooruit te komen is veel gesprek en afstemming nodig. Inzicht in de belangen van de ander en verantwoording afleggen over de insteek en resultaat van het eigen optreden zijn daarin cruciaal. Het wordt lastig iets van een ander te vragen als je zelf niet aangeeft waarom je wat doet voor/met welk resultaat. Wichert is er niet bang voor. Verwoording afleggen is heel normaal, maar niet voor iedereen vanzelfsprekend.

 

 

Hoe verder?

Op het eind van de bijeenkomst vertelt Wichert over de aanbesteding die hij recent heeft gedaan voor de bouw van een school inclusief 20 jaar onderhoud. We zijn natuurlijk benieuwd hoe het duurzaamheidsaspect hierin zit, maar daarover later meer.

 

De bijeenkomst biedt een paar goede aanhaakpunten.  Ingrid heeft al een paar acties in gang gezet voor het vervolg. Er ligt een kleine maar goede basis om op voort te bouwen. We hopen dat scholen mee doen, zodat we dicht bij het belang en de vraag van scholen verder kunnen. Het begin is er. En door een verbinding te leggen met andere Bouwstenen-activiteiten, kunnen we toch vaart maken. 

 

Wilt u meedoen? Bel 06-52310845

 

Bijlage Size
1504 Foto verslag.pdf (784.83 KB) 784.83 KB
1504 Bouwstenen voor het onderwijs.pdf (89.27 KB) 89.27 KB