LinkedInYouTubeTwitter

Wie is de beste scholenbeheerder?

beheer-2Vragen naar het beheer van brede scholen is vragen om tobberige gezichten. De eerste associatie is een negatieve. Gedoe met sleutels, koffiegeld, kopjes, schoonmaak, boekingen, tekorten en vooral veel vergaderen. Hoe voorkom je deze energy bleeder? Over een zoektocht naar houvast.

 

Het verlangen naar die goeie ouwe tijd toen iedereen nog baas was over zijn eigen ruimte, wordt weer openlijk beleden. Deze terugweg is echter geen reële optie. De lage gebruiksintensiteit die het maatschappelijk vastgoed kenmerkt, is niet meer verdedigbaar; niet uit oogpunt van duurzaamheid, en niet uit oogpunt van de zuinige inzet van publieke middelen (zie ook de passage over het intensiever gebruik van scholen in het regeerakkoord).

 

Nieuw werken

 

In het bedrijfsleven is onder de paraplu van 'nieuwe werken' al meer dan tien jaar een beweging gaande gericht op het flexibiliseren van werkplekken. Dat betekent dat werkplekken geen 'eigendom' meer zijn van werknemers maar gedeeld worden met anderen. Professionele facility management is essentieel om dat goed te regelen; anders gaat de lol er gauw af. Dat geldt natuurlijk ook voor de werkomgeving in het maatschappelijke veld. Slecht beheer is een energy bleeder van jewelste.

 

Rapporten 

 

Afgelopen jaren is in allerlei rapporten aandacht besteed aan het beheer van (brede) scholen. We noemen er twee.

  • In opdracht van de VNG heeft Oberon in 2006 de brochure over beheer en exploitatie van brede scholen opgesteld, waarin een 18-stappenplan is opgenomen.
  • Recenter (2010) is de handleiding Samenwerken in één gebouw van Archipel en De Blokkentoren opgesteld; met onder andere een overzicht van alle (beheer)zaken waarover tussen partners afspraken gemaakt moeten worden.

 

Wat opvalt is dat deze rapporten grotendeels gaan over structuren,  zeggenschap en wijze van verantwoorden. Veel minder gaat het over de competenties die voor beheer en exploitatie nodig zijn. Daar is bijvoorbeeld de Arnhemse Raamovereenkomst die in 2008 tussen lokale partijen is opgesteld, een exemplarisch voorbeeld van. Voor allerlei zaken worden uitgangspunten geformuleerd behalve voor het feitelijke beheer zelf. Wat wil je met het beheer bereiken, welke kwaliteiten heb je daarvoor nodig en wie gaat het straks doen?

 

Zoektocht naar beste beheerder

 

Deze vragen staan wel centraal op de bijeenkomst 'Wil de beste beheerder opstaan?; over het beheer van brede scholen en MFA's, die op 14 januari 2011 plaats vindt. Die dag zullen de deelnemers uit diverse sectoren, geïnspireerd door verschillende voorbeelden, de plussen en minnen van verschillende beheerders tegen elkaar afwegen. 

 

Beste schoolbeheerder

Reactie toevoegen

Plain text

  • Geen HTML toegestaan.
  • Web- en e-mailadressen worden automatisch naar links omgezet.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.
CAPTCHA Deze vraag is om te controleren dat u een mens bent, om geautomatiseerde invoer (spam) te voorkomen.