LinkedInYouTubeTwitter

1403 Uitwerking stappen

Op maandag 17 maart 2014 zijn we te gast bij de PO-Raad in Utrecht en maken kennis met Anneke  Hazelebach, die op bezoek is geweest bij vrijwel de hele werkgroep, en Tanja van Nes, Tanja van Nesnieuw bij de PO-Raad.

 

Anneke vertelt over haar rondje langs de velde. Er zit een groot verschil in hoe de overheveling door scholen en gemeenten wordt opgepakt. Aan de ene kant van het spectrum zit bijvoorbeeld Almere die veel taken voor scholen doet en aan de andere kant Nijmegen waar scholen veel gemeentelijke taken oppakt (als gevolg van de doordecentralisatie).

 

Fotoverslag

Tijdens het bijeenkomst wordt de discussie verwoord en in beeld gebracht op flaps. Zie hier het fotoverslag en de schetsen.

 

Waar wil je heen? Strategische positie

De overheveling van het buitenonderhoud kan je zien als tussenstap, maar voor wat eigenlijk? Belangrijk om dit verder gelegen perspectief (met elkaar) meer expliciet te maken. Ligt de focus op onderwijs (gebouwen gebruiken als zijnde een huurder) of wil het onderwijs zelf vastgoed in eigendom. Afhankelijk daarvan weet je ook waarin je als organisatie moet investeren, wat je moet organiseren en waarop je je moet professionaliseren. Of je moet inbesteden, uitbesteden of samenwerken. En met wie je dan moet samenwerken; gemeente of andere scholen (zoek je vooral flexibiliteit of invloed); wie dan je strategische partner is en hoe je met elkaar kunt omgaan.

 

Uitwerking twee stappen

Dan gaan we in twee groepen aan het werk met de uitwerking van twee punten uit het aangeleverde document; onderhoud en renovatie. Steeds aan de orde: Hoe gaat het nu? Wat verandert er? En wat is de ontwikkelrichting.

 

Groep 1 (onderhoud) komt met een mooi afgerond verhaal over afspraken die scholen en gemeenten met elkaar kunnen maken rond het onderhoud, wat daarbij van belang is en de monitoring daarvan. We hoeven alleen de aantekeningen die Mireille van de bespreking maakte uit te schrijven.

 

Groep 2 (renovatie) komt tot de conclusie dat het geen zin heeft verder met definities aan de slag te gaan maar de aandacht beter gericht kan zijn op het ontwikkelen van een afwegingskader; als dit, dan dat. Startpunt is niet de taakverdeling of de vraag van een schoolbestuur om renovatie of nieuwbouw, maar het belang van de leerling. Naast kwaliteit (kwaliteitskader) spelen ook zaken als bereikbaarheid een rol. Vanuit belang leerling en doorvertaling van belang betrokken partijen en een weging kom je dan wellicht tot een goede afspraak wie wat in dit specifieke geval bijdraagt aan de kosten.

Wellicht valt hier ook nog wat te leren van het afwegingskader uit Breda.

 

Vervolg

Volgende keer gaan we verder met punten die nu nog niet aan de orde zijn gekomen. Input op alle onderwerpen is gewenst.

 

Ook gaan we aan de slag met het punt van de financiering. Die is het meest urgent. Een paar ideeën rond dit onderwerp worden uitgewisseld.

 

Volgende bijeenkomst over ongeveer zes weken maar voor de vakanties. Bouwstenen plant nieuwe afspraak. Ondertussen alle input op dit punt richting Bouwstenen. Anneke gaat ons nog verder ondersteunen. 

 

 

 

Bijlage Size
Foto's van 17 maart.pdf (783.65 KB) 783.65 KB