LinkedInYouTubeTwitter

Iedereen voelt de urgentie

Image
Freddy Weima

Ook in de Kamer wordt duidelijk dat er snel meer geld nodig is voor goede en gezonde schoolgebouwen. Dat blijkt tijdens het rondetafelgesprek met de Tweede Kamer Commissie Onderwijs, Cultuur en Wetenschap op woensdag 6 juli 2022.

 

Tijdens het gesprek praatten vertegenwoordigers van scholen, gemeenten, docenten, brancheverenigingen en installateurs de Tweede Kamer bij over de problemen rond de gebouwen. Zij waren opvallend eensgezind in hun boodschap: als er niet snel extra geld beschikbaar komt voor onderwijshuisvesting zitten we minimaal tot het jaar 2100 opgescheept met de gebouwen die nu al zijn verouderd.

Airco in afgekeurde auto

Daarbij is het van belang dat we integraal naar de opgave kijken, is de boodschap aan tafel. "Met incidentele middelen is het echt pleisters plakken", aldus Freddy Weima, voorzitter van de PO-Raad: "Puur focussen op ventilatie is als een airco installeren in een afgekeurde auto en hopen dat 'ie door de APK komt."

Urgentie wordt gevoeld

De problemen rondom schoolgebouwen staan inmiddels ook op het netvlies van de Tweede Kamer, die de laatste dag voor het reces opvallend lang uittrok om te luisteren naar geluiden uit het werkveld. Paul van Meenen, onderwijswoordvoerder van D66 onderstreept dat iedereen de urgentie terdege voelt.

Image
Structureel en incidenteel tekort

Zorgen over besteding

Toch klinken er ook zorgen vanuit de Kamer of de extra middelen wel goed terecht zullen komen. Alle genodigden benadrukken hierop nogmaals dat gemeenten en scholen uitstekend op de hoogte zijn over welke schoolgebouwen het eerst aandacht verdienen. Extra inventarisatie is daarom niet nodig.

Meer dan verzameling lokalen 

Bovendien kunnen gemeenten écht integraal naar de opgave kijken. Dat is belangrijk. Uit sommige vragen van de Kamer blijkt dat die nog niet altijd is doordrongen van de integraliteit van de kwestie. Maar een schoolgebouw is meer dan een verzameling goed geventileerde klaslokalen. Het is een plek waar kinderen en docenten een groot deel van hun dag doorbrengen. Een belangrijke plek en voorwaarde om beleid mee te realiseren, zoals goed onderwijs, kansengelijkheid en een energiezuinig en duurzame samenleving. 

 

 

Meedoen?

Heel goed. Vertel het verhaal door en ga, waar het maar kan, met elkaar in gesprek over mogelijke oplossingen. Met ons netwerk kan dat op:

 

Yes you can petrol

    Meer informatie

     

    Reacties

    Bij integrale aanpak ook graag aandacht voor het fysiek mogelijk maken van passend onderwijs in schoolgebouwen. Dus preventieve zorg in school, jeugdhulp, maar ook speciaal onderwijs binnen regulier. Ook geeft het verschil tussen bekostiging van regulier en speciaal weinig stimulans voor gemeenten om inclusief te bouwen.

    Reactie toevoegen

    Plain text

    • Geen HTML toegestaan.
    • Web- en e-mailadressen worden automatisch naar links omgezet.
    • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.
    CAPTCHA Deze vraag is om te controleren dat u een mens bent, om geautomatiseerde invoer (spam) te voorkomen.