LinkedInYouTubeTwitter

Juridische praat over Didam

Sinds het Didam-arrest zijn er diverse uitspraken gedaan. Op basis van jurisprudentie blijkt dat er meer mogelijk is dan in eerste instantie werd gedacht.  Als het besluit maar zorgvuldig wordt genomen, goed wordt onderbouwd en vastgelegd en mogelijke betrokkenen de gelegenheid hebben gehad hun zegje te doen, zeggen Tim Kemerink en Deirdre Swiers van Metafoor Vastgoed. 

De lessen uit uitspraken

Tim: “In bepaalde gevallen is Didam niet van toepassing. Denk bijvoorbeeld aan een vennootschap die door een gemeente is opgericht, maar niet als overheid is te beschouwen. Die zijn niet gebonden aan de Didam-regels. Verder is het belangrijk dat belangstellenden en partijen met bestaande rechten in een vroeg stadium worden betrokken bij de ontwikkelplannen waarop Didam van toepassing is. Overheden zijn verplicht om besluiten zorgvuldig af te wegen en daar ook naar te handelen. Ook zien we dat één op één gunning aan een partij mogelijk kan zijn als die partij al een vergunning heeft voor het maatschappelijk doel van een pand.”
 

“In de laatste uitspraak ging het om het ontwikkelen van een gebied om de woningnood aan te pakken. Een partij met een bestaande grondpositie kan in dat geval de enige serieuze gegadigde zijn. De Didam-regels geven belanghebbenden de mogelijkheid na te gaan waarom de overheid een bepaalde transactie wil aangaan, zonder openbare selectieprocedure. Daartegen moeten derden op kunnen komen.”

Werk met een duidelijke structuur

“Het is belangrijk om de panden zorgvuldig te verhuren, verkopen of in bruikleen te geven en daarin consequent te zijn”, zegt Deirdre. “Leg de onderbouwing van je besluit ook goed vast. Het publiceren van de uitgifte is hierbij een belangrijk onderdeel, ook indien er geen selectieprocedure hoeft te komen. Zo moet vooraf goed onderbouwd  zijn dat er maar één serieuze gegadigde is.”

Opstellen Didam-beleid

Tim: “De jurisprudentie laat zien dat er beleidsruimte is. Daarom doen gemeenten er goed aan om Didam-beleid op te stellen. Dat kan ook in een aparte nota die later wordt meegenomen bij de herziening van de vastgoednota. Op deze manier weet iedereen wat de werkwijze is en kan er naar worden verwezen bij de uitgifte van onroerende zaken zoals panden. Omdat er beleidsruimte is, word je als gemeente ook sneller afgerekend als je de uitvoering van de wet niét in beleid vastlegt.” 

Praktijkadvies

Deirdre voegt daarbij toe: “Zorg ook voor een goed proces, zodat iedereen binnen de gemeente het beleid kent én uitvoert. In de praktijk gaat dit nog weleens mis, dus spreek af hoe je dat borgt.” 

 

 

Meedoen? Dat kan!

Op de hoogte blijven rondom alle updates met betrekking tot het Didam-Arrest. Of wil je meepraten over juridisch werk rondom maatschappelijk vastgoed? Sluit je aan bij het netwerk vastgoedjuristen van Bouwstenen voor Sociaal.


Yes you can oranje

Meer informatie

  • Webinfo: Jurisprudentie Didam-Arrest

  • Webinfo: Algemene informatie Didam-Arrest 

  • Presentatie: Deirdre Swiers, Tim Kemerink en Evelien van den Brink  (Metafoor, april 2025)

Reactie toevoegen

Plain text

  • Geen HTML toegestaan.
  • Web- en e-mailadressen worden automatisch naar links omgezet.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.
CAPTCHA
Deze vraag is om te controleren dat u een mens bent, om geautomatiseerde invoer (spam) te voorkomen.