LinkedInYouTubeTwitter

Audit BonVie afgerond: een echte eye-opener!

BonVieIn BonVie te Culemborg is afgelopen periode de MFA Audit uitgevoerd, daarmee is nu de derde pilot afgerond. Eén van de verbeterpunten betrof de positionering van BonVie. Kies voor een duidelijke doelgroep in plaats van 'voor iedereen'. Huub Gijsberts, projectmanager van BonVie, is enthousiast over de audit: 'het was een echte eye-opener'.

 

BonVie, gelegen in nieuwbouwwijk Parijsch, is sind eind 2008 in gebruik als onderdeel van de eerste woonwelzijn-zorg-zone van Culemborg. De participanten van BonVie, bestaande uit zorg- en welzijnsorganisaties, vormen gezamenlijk het wijkservicepunt. Hier worden producten en diensten geleverd die aansluiten op de vragen uit de (lokale) markt, zoals kinderopvang, consultatiebureau, ouderengym en inloopochtenden. Daarnaast biedt BonVie koop- en huurappartementen aan, die levensloopbestendig zijn en voorzien zijn van allerlei (technische) faciliteiten om optimale zorg te kunnen verlenen. BonVie heeft als doelstelling dat iedereen, ook ouderen en mensen met een beperking, comfortabel zelfstandig kunnen (blijven) wonen.

 

Corporatie Kleurrijk Wonen is eigenaar van het gebouw en verhuurt ruimten rechtstreeks aan participanten en bewoners. Stichting Wijksteunpunt BonVie is de exploitant en neemt beheer en dienstverlening voor haar rekening, zowel programmatisch als organisatorisch. Restaurant De Ontmoeting wordt voor eigen rekening en risico geëxploiteerd door De Ontmoeting BV. Daarnaast zijn er zes participanten die diensten en activiteiten aanbieden in BonVie.

 

Aanbevelingen vanuit de Audit

De MFA Audit in BonVie bestond uit enquetes onder bezoekers en de participanten zelf, bestudering van jaarverslagen en andere documenten, een bezoek aan de locatie en een rondetafelgesprek met sleutelpartijen. Door het auditpanel is de conclusie getrokken dat veel zaken goed geregeld zijn en aan ideeën en enthousiasme geen gebrek is. Op sommige punten is echter verbetering gewenst. Daarom zijn de volgende aanbevelingen gedaan:

  • Management; Bij veel MFA's wordt het succes op de eerste plaats bepaald door een ondernemende manager die er veel tijd en energie in steekt. BonVie heeft ook zo'n manager, maar lijkt voor deze taak structureel te weinig tijd te hebben. Dit roept het beeld op van de fietser die naast zijn fiets rent, omdat hij te weinig tijd heeft om er op te stappen.
  • Heldere positionering; BonVie is (nog) niet in staat de wijk binnen te halen. Die ambitie om de hele wijk binnen te halen is wellicht te hoog gegrepen. Kies binnen de wijk een aantal kansrijke doelgroepen, denk bijvoorbeeld aan volwassenen boven 35 jaar, en richt daar de programmering op. Het adagium: "BonVie is er voor iedereen", klinkt weliswaar sympathiek, maar een (te) brede focus kan gemakkelijk tot een teleurstelling leiden. Streef naar een heldere positionering in termen van doelgroepen en leefstijlen.
  • Verantwoordelijkheden; De verantwoordelijkheid voor de exploitatie en de doelstellingen van BonVie is eenduidig belegd bij de stichting, maar de stichting kan dit niet realiseren zonder de participanten. Het is dus van groot belang de participanten hierin betrokken te houden. Communicatie speelt hierbij een sleutelrol. Door een consequente verspreiding van een nieuwsbrief per mail aan de participanten kan al meer betrokkenheid en draagvlak gecreëerd worden. Zorg ook voor frequent overleg.
  • Alternatieve strategie; Onder invloed van bezuinigingen en veranderende inzichten zal het sociale speelveld snel veranderen. Ontwikkel daarom een alternatieve strategie voor de middellange termijn uitgaande van afnemende publieke middelen. Onderzoek de mogelijkheden van private financiering (door bedrijven en particulieren) en commercieel gebruik. Dat hoeft niet ten koste te gaan van gekozen doelstellingen; misschien kunnen deze zelfs versterkt worden.
  • Aanbod in de etalage; BonVie en de activiteiten en diensten die er aangeboden worden, kunnen nadrukkelijker 'in de etalage' gezet worden. Communicatie is een belangrijk middel om activiteiten onder de aandacht te brengen, (nieuwe) partijen te interesseren, beschikbare zaalruimten te verhuren, etc. Trek hierbij gezamenlijk op als aanbieders; iedereen heeft belang bij een goed draaiend, druk bezocht BonVie. Voeg een activiteitenkalender, gastenboek en/of ideeënbus toe op de site, zodat de interactiviteit vergroot wordt.
  • Herkenbaarheid ingang; De herkenbaarheid van de ingang en receptiebalie is een belangrijk verbeterpunt voor de uitstraling van het gebouw. Wellicht zijn losse, staande borden op de looproute naar de inrichting toe een optie, of het aanbrengen van pijlen op het looppad zelf. Een andere optie is het verplaatsen van de ingang, dit is ook door het bestuur geopperd, dit vraagt echter om een goede overweging ten aanzien van de locatie van de ingang en de kosten die dit met zich mee brengt.
  • Sfeer, inrichting en bediening restaurant; De sfeer en inrichting van het restaurant kan wat warmer en sfeervoller, ook moet er aandacht besteed worden aan het bedienend personeel. De kwaliteit van gastvrijheid en bediening moet constant zijn. Anderzijds kan er voor worden gekozen explicieter te communiceren dat overdag gewerkt wordt met vrijwilligers, mensen met een beperking, etc. Hierdoor sluiten de verwachtingen ten aanzien van snelheid en kwaliteit wellicht beter aan.

 

Mening over audit

Reacties van de pilot deelnemers op de audit zijn positief. Huub Gijsberts, projectmanager (en voormalig bestuurslid) van Stichting Wijksteunpunt BonVie en directielid van De Ontmoeting BV, formuleert het als volgt: 'De MFA Audit was voor ons een echte eye-opener. Als je nauw betrokken bent bij een project denk je alles te weten. De MFA Audit haalt boven water hoe gebruikers en partners aankijken tegen Wijksteunpunt BonVie. Dit leidde tot nieuwe inzichten. Ons aanbod bleek te breed en generalistisch. Daarom gaan we minder doelgroepen bedienen, wat leidt tot meer diepgang. De resultaten van de audit vormen de basis voor een verbeterplan voor de toekomst.'

 

De audit in BonVie is de derde in een reeks van vijf pilots. Eerder werden al audits uitgevoerd bij BaLaDe in Waalwijk en Holstohus in Olst.

Klik hier voor meer informatie over de MFA Audit.

 

Reactie toevoegen

Plain text

  • Geen HTML toegestaan.
  • Web- en e-mailadressen worden automatisch naar links omgezet.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.
CAPTCHA Deze vraag is om te controleren dat u een mens bent, om geautomatiseerde invoer (spam) te voorkomen.